Skeuomorfisch Ontwerp – Wat Is Het? Een Complete Gids

Wat is skeuomorfisch ontwerp? Dit is een methode van grafisch UI-ontwerp die probeert echte objecten na te bootsen. Het perfecte voorbeeld is het prullenbakpictogram in Windows-systemen, dat lijkt op een echte prullenbak. Het doel van skeuomorfisme is om intuïtieve interfaces te creëren door gebruik te maken van elementen die de gebruiker kent.

Waarom wordt een skeuomorfisch ontwerp tegenwoordig zelden gebruikt? Een overvloed aan realistische elementen kan afleidend zijn en daardoor de functionaliteit van het hele product belemmeren. Dus hoewel het intuïtief zou moeten zijn, is het vervangen door gebruiksvriendelijkere methoden. Wil je meer weten? Lees dan verder!

Wat Is Skeuomorfisch Ontwerp?

Skeuomorfisch ontwerp, of simpelweg skeuomorfisme, is zowel een UI- als UX-ontwerpmethode die inhoudt dat echte objecten worden nagebootst om een intuïtieve gebruikersinterface te creëren. Het was vooral nuttig toen het niveau van technologische geletterdheid laag was, omdat het mensen hielp navigeren door computersystemen met behulp van pictogrammen en knoppen die leken op objecten die ze kenden.

Je ziet skeuomorfisch ontwerp bijna op elke stap van het gebruik van digitale technologie. Neem bijvoorbeeld de kalender op je computer of mobiele telefoon – het pictogram is zo ontworpen dat het lijkt op een papieren kalender die in het echte leven wordt gebruikt. We moeten echter benadrukken dat skeuomorfisme niet alleen op de grafische elementen van toepassing is.

Laten we eens kijken naar een van de populairste apps op je smartphone – de rekenmachine. Is de grafische laag aangepast om op een rekenmachine te lijken? Niet precies. Maar de lay-out is dat wel, dus het omarmt nog steeds skeuomorfisme.

Waarom Zie Je Tegenwoordig Zelden Skeuomorfisme?

Hoewel skeuomorfisch ontwerp in het verleden populair was, is het niet langer de standaardoptie en zie je het zelden in de praktijk. Laten we teruggaan naar het rekenmachinevoorbeeld – de lay-out is zeker skeuomorfisch, maar het grafisch ontwerp van zowel de app als het pictogram niet, toch? Waarom is dat zo?

Het grootste probleem met skeuomorfisch ontwerp is dat het niet langer in lijn is met de belangrijkste UX-ontwerpprincipes. Hoewel het nabootsen van echte objecten een nuttige techniek was aan het begin van digitaal ontwerp, creëert het tegenwoordig vaak een overvloed aan elementen die zowel afleidend als niet-intuïtief zijn.

Bovendien beïnvloedt deze ontwerpmethode vaak de informatiearchitectuur van een digitaal product. Daarom is het zelfs het reproduceren van alleen de lay-out van realistische objecten vaak niet de meest effectieve optie voor de gebruiker en ontwerpers.

Wanneer Is Skeuomorfisch Ontwerp Goed?

Het feit dat je skeuomorfisch ontwerp minder vaak ziet, betekent niet dat het helemaal niet meer wordt gebruikt. Er zijn situaties waarin het nog steeds de beste strategie blijkt te zijn, hoewel de doelen vaak veranderen in het proces. Laten we een paar voorbeelden bekijken.

Systemen voor Technologisch Ongeletterden

Hoewel digitale technologieën wijdverspreid zijn, zijn er nog steeds gebieden in de wereld en gemeenschappen die niet vertrouwd zijn met het gebruik van internet. Neem bijvoorbeeld ouderen in semi-ontwikkelde landen – zij kunnen moeite hebben met eenvoudige internet taken, zoals het verzenden van e-mails, om nog maar te zwijgen van complexere taken.

In dergelijke gevallen kan het aannemen van een skeuomorfisch ontwerp inderdaad een meer intuïtieve oplossing creëren. Daarom wordt het nog steeds toegepast als een app of website gericht is op degenen die moeite hebben met digitale technologieën.

Inleving

Zoals we eerder al zeiden, zijn de doelen van skeuomorfisch ontwerp tegenwoordig vaak anders dan toen deze methode werd bedacht. Daarom zie je skeuomorfisme vaak gebruikt omwille van een betere inleving.

Wat zijn voorbeelden hiervan in de praktijk? Videospellen. Als het spel zich richt op het verhaal en het onderdompelen in de kleurrijke (of sombere) wereld, kan het aannemen van deze methode in UI-ontwerp helpen de sfeer op te bouwen. Neem bijvoorbeeld de bestseller: Red Dead Redemption 2 – de kaart in het spel is gestileerd om te lijken op realistische, ruige kaarten uit het Wilde Westen.

Nieuwe en Gespecialiseerde Technologie

Je ziet ook skeuomorfisch ontwerp in nieuwere technologieën. De gebruikers zijn simpelweg… minder bedreven in het gebruik ervan, dus wordt skeuomorfisme vaak in dergelijke technologieën gesmokkeld. Het is echter niet zo ornamentaal en gedetailleerd als in andere gevallen.

Je ziet het ook in sterk gespecialiseerde technologieën, vooral in apps die lijken op fysieke apparaten. Een ideaal voorbeeld hiervan is muzieks software, waar de lay-out en graphics vaak lijken op echte mengpanelen. Hier is het nog steeds intuïtief ondanks de uitvinding van plattere ontwerpmethoden, zoals Material Design, omdat een typische gebruiker waarschijnlijk zowel het fysieke mengpaneel als de software zal gebruiken, dus is deze vertrouwdheid nog steeds nuttig.

Conclusie

Nu je weet wat skeuomorfisch ontwerp is, kun je duidelijk zien waarom, hoewel het niet dood is, het niet langer de standaardbenadering is voor digitale productontwikkeling. Desalniettemin heeft het de weg gebaand voor nieuwere strategieën en de samenleving geholpen om digitale apparaten te leren gebruiken. Bovendien zijn er nog steeds omstandigheden waarin het kiezen voor een skeuomorfisch ontwerp een goede keuze kan zijn, dus het is goed om de principes ervan te kennen.

Heb je ondersteuning nodig bij je digitale productontwerp? Bekijk dan onze website-ontwikkelingsdiensten en ontdek hoe we je kunnen helpen!

Inhoudsopgave

    Close modal
    Thank you image