Mobile-First Design – Responsive Approach
Wat is mobiel-first design? Het is een benadering waarbij ontwikkelaars beginnen met het ontwerpen van producten vanuit de mobiele versie. Is het een goede benadering? Ja – volgens Datareportal heeft wereldwijd 96,5% van de internetgebruikers toegang tot het web via mobiele telefoons, terwijl slechts 61,8% dit via laptops en desktops doet. Wil je meer weten? Lees dan verder!
Wat Is Mobiel-First Design?
Mobiel-first design, ook wel bekend als mobiel-first benadering, is de methode waarbij ontwikkelaars de mobiele versie van hun digitale product prioriteit geven boven de desktopversie. Dankzij dit kunnen de ontwikkelaars ervoor zorgen dat alle elementen van het product passen bij de mobiele versie – in tegenstelling tot desktop-first design, waarbij sommige delen van websites of apps vaak niet correct schalen of onmogelijk om te zetten zijn naar mobiel-vriendelijke versies. Mobiel-first design draait allemaal om een goede UX en UI design. Het doel is hier simpel: aangezien meer gebruikers mobiele apparaten gebruiken om toegang te krijgen tot het web, moet de gebruikerservaring zeer positief zijn voor degenen die op hun telefoons en tablets surfen; daarom moet het worden geprioriteerd.
Waarom Is Mobiel-First Design Belangrijk?
Zoals we in de introductie hebben vermeld, surft volgens de Datareportal ongeveer 96,5% van de internetgebruikers met hun mobiele telefoons, terwijl slechts 61,8% dit doet via laptops of desktops. Daarom moeten de websites natuurlijk worden aangepast aan de meerderheid. Maar kun je nog steeds beginnen met een desktop-first design en vervolgens het product aanpassen aan de mobiele apparaten? Niet helemaal. Het schalen naar kleinere schermen is veel lastiger dan schalen naar grotere. Daarom kunnen ontwikkelaars bij het aannemen van de desktop-first benadering obstakels tegenkomen die niet zouden verschijnen als het proces andersom werd uitgevoerd. Maar het zijn niet alleen de ontwikkelaars die op hun hoede moeten zijn. Wanneer je begint vanaf de desktop bij het vullen van je site met content, zou je een lay-out kunnen ontwerpen die visueel aantrekkelijk is voor computergebruikers maar volledig onintuïtief voor mobiele gebruikers. Neem bijvoorbeeld tekstteruglopen. Als je een site met twee kolommen wilt ontwerpen, waarbij de ene kant een foto bevat en de andere tekst, moet je rekening houden met hoe je de content plaatst met de wraps in gedachten. Hoewel het er op desktops altijd uitziet zoals bedoeld, zal het anders zijn voor mobiele telefoons omdat hun schermen te smal zijn om de twee kolommen naast elkaar weer te geven. Dus als je begint vanaf de desktop, moet je overwegen hoe de content is verpakt om te voorkomen dat twee tekstvakken na elkaar worden weergegeven (of een lay-out: tekst 1 – foto 1 – foto 2 – tekst 2). Als je begint vanaf de mobiele versie, doet dit probleem zich niet voor.
De Principes van Mobiel-First Design
Net als bij UX designprincipes zijn er enkele algemene best practices die moeten worden gevolgd bij het ontwerpen van een digitaal product met de mobiel-first benadering. Hoe doe je dit?
Denk als een mobiele gebruiker
Als gebruikers hebben we enigszins verschillende verwachtingen van desktop- en mobiele versies van een website. Daarom moet je je mobiel-first ontwerpstrategie beginnen met het begrijpen van wat de gebruiker van jou verwacht. Stel je bijvoorbeeld voor dat je werkt aan een website van een sportschool. Waar zal een desktopgebruiker naar op zoek zijn bij het betreden van je website? Waarschijnlijk de apparatuur die je hebt en je prijzen. Aan de andere kant zal een mobiele gebruiker waarschijnlijk proberen de locatie of openingstijden te bekijken. Je moet denken als de mobiele gebruikers en dienovereenkomstig een inhoudshiërarchie creëren.
Navigatie
Ten tweede moet je je richten op hoe de gebruiker door je website zal navigeren. Omdat mobiele apparaten minder elementen kunnen weergeven, moet je het eenvoudig maar intuïtief en net zo nuttig houden als in een desktopversie. Hier moet je rekening houden met verschillende soorten apparaten en mensen. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld duimen gebruiken, en anderen hun wijsvingers, dus je moet knoppen ontwerpen die groot genoeg zijn om gemakkelijk te tikken.
Optimaliseer Je Content
Je moet ook naar je content kijken en ervoor zorgen dat deze geschikt is voor de mobiele omgeving. Wat bedoelen we hiermee in de praktijk? Pas bijvoorbeeld fotoformaten aan om ongemakkelijke sneden te vermijden die de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden.
Mobiel-First Responsief Design – Is Het Altijd de Beste Keuze?
Is mobiel-first design altijd de perfecte keuze? Nee. Er zijn enkele gevallen waarin je veel meer verkeer zult ervaren, voornamelijk van desktopgebruikers. Bijvoorbeeld, desktops worden het meest gebruikt op het werk. Als je diensten en content aanbiedt die zijn gericht op bedrijven die actief zoeken naar organisaties zoals die van jou, is het misschien beter om een desktop-first design te adopteren in plaats van een mobiel-first benadering. Hier is het goed om je branche te kennen – misschien zijn er enkele statistieken die je kunnen vertellen of je voornamelijk mobiel of desktopverkeer kunt verwachten?
De Conclusie
Het prioriteren van je aanpak op basis van wie er toegang toe heeft, is cruciaal bij het maken van digitale producten. Of je nu kiest voor mobiel-first design of desktop-first design, je moet een weloverwogen bes
lissing nemen – gebaseerd op de gegevens over de trends in je doelmarkt. Als je denkt dat je hulp nodig hebt bij het ontwerp van je mobiele app of site, neem dan gerust contact met ons op – bij Digital Present bieden wij de beste digitale productontwerpdiensten die beschikbaar zijn!
Bronnen: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report