UX Design Patronen – Een Stapsgewijze Gids
UX design patronen zijn elementen die je kunt hergebruiken en gebruiken om bruikbaarheidsproblemen op te lossen bij het ontwerpen van de gebruikerservaring van je website of app. In tegenstelling tot UI-patronen zijn ze niet fysiek; in plaats daarvan zijn het de manieren waarop je bepaalde ervaringen biedt of specifieke situaties, functies en problemen aanpakt. Het handhaven van consistentie met je UX-patronen is cruciaal, omdat het je in staat stelt de gebruikerservaring nog verder te verbeteren. Hier leer je er alles over en zie je enkele voorbeelden.
Wat Zijn UX Design Patronen?
Ontwerp patronen in UX zijn niets meer dan een reeks oplossingen die geïmplementeerd en hergebruikt worden om twee principes van UX-ontwerp te handhaven: consistentie en bruikbaarheid. Ze worden vaak verward met UI-patronen omdat het verschil tussen deze twee vaak vaag is, maar het belangrijkste kenmerk dat hen van elkaar onderscheidt, is dat UX-patronen concepten zijn – de manieren waarop een bepaald probleem wordt opgelost, terwijl UI-patronen de oplossingen zijn die tot leven worden gebracht. Laten we kijken naar een voorbeeld om het duidelijker te maken.
Stel je voor dat je een menu bouwt voor je website en ziet dat het te veel elementen bevat om het als een balk bovenaan de site te plaatsen. Wat doe je? Je komt met een alternatief – een vervolgkeuzemenu. Dit is een UX design patroon.
Het UI-patroon in deze situatie zou het ontworpen menu zijn, met alle grafische elementen, links, enzovoort – een specifiek, afgewerkt ontwerp dat je ook opnieuw kunt gebruiken op je hele website, maar met verschillende inhoud.
Waarom Zijn UX Design Patronen Belangrijk?
Webdesign patronen in UX zijn cruciaal omdat ze helpen om consistentie te handhaven over je hele website of webapplicatie. Het draait allemaal om het bieden van een intuïtieve gebruikerservaring.
Door patronen te gebruiken voor verschillende problemen en vast te houden aan de gekozen oplossingen, zullen de gebruikers gemakkelijk begrijpen hoe ze door je website moeten navigeren – elk menu zal op dezelfde manier werken, elke foto zal (of zal niet) klikbaar zijn, enzovoort. Simpel gezegd, de bezoekers zullen weten wat ze kunnen verwachten op elke subpagina, waardoor hun reis aangenamer, eenvoudiger en sneller wordt.
Soorten Patronen in UX Design
Ontwerp UX-patronen kunnen worden onderverdeeld in vijf verschillende groepen: navigatie, invoer/uitvoer, inhoud, sociaal, en feedback. Hier is een kort overzicht van elk type.
Navigatie UX Design Patronen
Dit zijn de patronen die zijn geïmplementeerd voor gebruikersnavigatie. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Menu (uitklapbaar, hamburger, vast, zijbalk, enz.).
- Broodkruimels (het navigatiemodel door inhoud, de hiërarchie, en hoe het is gekoppeld).
- Tags en categorieën (de manier waarop je je inhoud categoriseert en verdeelt).ection your content).
Invoer/Uitvoer UX Design Patronen
Invoerpatronen in UX-ontwerp zijn eenvoudigweg de manieren waarop je gebruikers informatie laat invoeren op je website of deze ontvangen. Ze kunnen het volgende omvatten:
- Wachtwoordbeheer (wachtwoordsterktemeter).
- Sneltoetsen. Succes/mislukte berichten.
- Voortgangsbalken.
- Appmeldingen.
Inhoud UX-patronen
Inhoudspatronen hebben betrekking op hoe je inhoud aanbiedt aan je gebruikers. Enkele voorbeelden zijn:
- Inhoudsindeling.
- Veelgestelde vragen.
- Siteoverzicht.
- Dashboards.
Sociale Patronen
Dit zijn de patronen die worden gebruikt voor sociale interacties en het delen van je inhoud. Voorbeelden van dergelijke patronen zijn:
- Leaderboards.
- Opmerkingensecties (antwoorden in draad, enz.).
- Chats.
- Forums.
- Getuigenissen.
Feedback Patronen
Ten slotte worden feedback webdesignpatronen in UX gebruikt om informatie te verzamelen van je gebruikers over je website/producten. Ze kunnen het volgende omvatten:
- Feedbackloops.
- Feedbacktriggers.
Wat Zijn Donkere UX Patronen?
Heb je ooit gehoord van de term donkere UX-patronen? Zoals de naam al doet vermoeden, zijn het een variant van UX-patronen die worden gebruikt voor kwaadaardige doeleinden. Ze komen in vele vormen en maten, en hoewel ze niet illegaal zijn, leveren ze een negatieve gebruikerservaring op in ruil voor mogelijke voordelen.
Er kunnen verschillende doelen zijn voor dergelijke patronen, zoals de gebruiker overtuigen om meer te betalen voor een product, de gebruiker data te laten delen die ze niet willen delen, de gebruiker te laten instemmen met iets dat niet voordelig voor hen is, of zelfs conversies afdwingen via spam.
Wat zijn enkele voorbeelden van hen? Laten we eens kijken wat Gray et al. hierover te zeggen hebben:
- Bait and switch – De gebruiker probeert één ding te doen, maar er gebeurt iets anders.
- Vermomde advertenties – Advertenties zijn vermomd als UI-elementen.
- Geforceerde continuïteit – De gebruiker wordt automatisch in rekening gebracht zonder enige kennisgeving na een gratis proefperiode.
- Verborgen kosten – Extra kosten verschijnen bij het afrekenen.
- Misleiding – De aandacht van de gebruiker wordt afgeleid van een ander element.
- Voorkomen van prijsvergelijking – Het moeilijk maken om de prijs te controleren zodat je deze niet zou vergelijken.
- Privacy zuckering – De eerder genoemde verleidt de gebruiker om extra informatie te verstrekken die ze misschien niet willen delen.
- Kakkerlakkenmotel – Het gemakkelijk maken om in een situatie te komen maar moeilijk om eruit te komen.
- Stiekem in de mand – Extra producten aan de winkelwagen toevoegen zonder toestemming van de gebruikers.
- Valse vragen – Dubbelzinnige vragen die normaal lijken maar zijn ontworpen om naar iets anders te vragen dan het lijkt.
Gebruiken bedrijven donkere UX-patronen? Helaas, ja, zelfs de grote. Neem bijvoorbeeld Uber Eats, dat het verborgen kostenpatroon gebruikt – ze voegen extra kosten toe nadat je je bestelling hebt geplaatst en naar de kassa gaat, want na X minuten zoeken naar eten is de kans groter dat je het accepteert en doorgaat met de betaling.
Netflix en Hulu implementeren daarentegen het patroon van gedwongen continuïteit, waardoor de gebruikers betalen voor de streamingdiensten nadat de proefperiode is verstreken.
De Essentie
Met UX design patronen kun je een consistente en plezierige gebruikerservaring bieden op je hele website of webapp. Daarom raden we aan dat je je eigen lijst of bibliotheek van dergelijke patronen opbouwt, omdat het je zal helpen om eraan vast te houden op alle subpagina’s. Als alternatief kun je ook kiezen voor onze UX design diensten en ons ervaren team dit voor jou laten verzorgen!
Je kunt ook lezen: UI vs. UX Design: Wat is het verschil?
Bron: Colin M. Gray, Yubo Kou, Bryan Battles, Joseph Hoggatt, en Austin L. Toombs. 2018. De Donkere (Patronen) Kant van UX Design. In Proceedings van de CHI Conferentie 2018 over Menselijke Factoren in Computersystemen (CHI ’18). Association for Computing Machinery, New York, NY, VS, Paper 534, 1–14. https://doi.org/10.1145/3173574.3174108